Ciekawostki
Kim był Alfred Tomatis?
Dr Alfred Tomatis urodził się w 1920 roku w 2001. Ukończył medycynę na Uniwersytecie Paryskim, specjalizując się w otolaryngologii i audiologii. Był konsultantem ds. problemów słuchu i mowy. Przeprowadził wiele badań:
- Dla Francuskiego Ministerstwa Wojny i Sił powietrznych – prace nad konsekwencjami traumy dźwiękowej, badania nad uszkodzeniami słuchu spowodowanymi ekspozycją na hałas; prace nad automatycznym urządzeniem testującym słuch
- Badania nad głosem i emisją głosu, koncentrujące się na roli mechanizmu sprzężenia zwrotnego pomiędzy uchem a głosem- nazwanym później efektem Tomatisa
Pracował przy konstrukcji szeregu instrumentów elektronicznych, wykorzystywanych w terapii:
- Zaburzeń uczenia się (literowania , czytania, pisania i liczenia)
- Zaburzeń mówienia
- Dominacji stronnej
- Problemów ze śpiewaniem i grą na instrumentach muzycznych
- Problemów ze słyszeniem (od głuchoty do nadwrażliwości słuchowej)
- Problemów behawioralnych (trudności z koncentracją uwagi, pamięcią, agresywnością, nadaktywnością, tendencjami regresywnymi)
- Problemów z nauką języków obcych
- Zaburzeń lękowych, depresji, stresu, braku motywacji, kryzysu wieku średniego, uzależnień
- Patologii ciąży
- Problemów z utrzymaniem równowagi: zawroty głowy, epilepsja, dezorientacja
Na podstawie swoich badań i prac Tomatis sformułował trzy prawa.
Prawo pierwsze:
Prawo drugiewynika z pierwszego i mówi ono:
Modyfikacja sposobu słuchania prowadzi do zmian w głosie.
Prawo trzeciemożna je wyrazić następująco:
Prof. Tomatis. Uważał, że pierwszą funkcją ucha nie jest słyszenie a słuchanie - bardzo wyraźnie różnicował te dwa zjawiska. Słyszenie jest z natury bierne, podczas gdy słuchanie ma charakter aktywny wymagający zaangażowania świadomości i woli. Nie powinno zatem dziwić, że dobry słuch nie gwarantuje umiejętności efektywnego słuchania. Dziecko może dobrze słyszeć, ale nie oznacza to, że potrafi równie dobrze słuchać, czyli, że ma prawidłowo rozwiniętą uwagę słuchową. Może mieć trudności z prawidłową selekcją i analizą dźwięków, z rozróżnianiem wysokich i niskich częstotliwości, a także nie posiadać umiejętności jednoczesnego kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem - co jest konieczne w przypadku poprawnego czytania i pisania. Tomatis uważał również, że działanie narządu słuchu ma wpływ na postawę ciała, koordynacje ruchów oraz stany emocjonalne. Wykazał, że dźwięki o wysokich częstotliwościach poprawiają aktywność umysłową, zaś te o niskich – odwrotnie - często przynoszą zmęczenie.